fredag 4 september 2009

Förlossningsberättelse - Jimmy's version

Från början till slut,
Vi var påväg till Lillemors pappa och bonus mamma Maria för att få i oss lite god söndags middag.
redan på väg från hemmet tänkte jag att vi skulle ta bilen, kanske var det latmasken i min rygg som skavde, eller känslan av att det kanske just idag skulle bli en bebis.
tippar att det max 350meter till svärföräldarna så det är inte långt.
När vi väl traskar ner känner Lillemor sig lite konstig om jag nu uppfattat detta rätt.
vi anländer till middagsbordet där det bjuds på potatis och kött och sås, och det bjöds på dryck och jo jag kan ta en öl tänkte jag, för jag menar "första barnet, beräknat datum" inte kan den komma idag?!.
Vi hade iallafall ätit oss belåtna,.... iallafall jag. :P
Lillemor springer nu på toaletten och ropar på Maria om hon kan få låna ett par trosor eftersom det blev lite vått kan man säga, hehe.
Maria kommer ut och förklarar att det blir nog en förlossnings tripp inom kort.
Jag går in på toaletten för se efter hur det var med Lillemor, vattnet hade gått! fick en kväljning när det splasha till på golvet.
Så nu var det bråttom, tankarna gick, hem, bil, saker man behöver.
samt dagens mans problem.. nått måste vi glömma och det blev mobilen som har en bra kamera.
Nu tillbaka och hämta upp Lillemor, mot Borås sjukhus och visst skall det vara en trafik olycka på vägen för att retas lite med oss, lyckligtvis var det ingen för allvarlig en.
Väl på förlossningen fick vi ett litet rum som Lillemor skulle testas fall vi skulle hem eller stanna,
värkarna började nu komma igång var 3:eminut och ibland tätare, redan vid denna tiden i detta rum lade jag märke till att hjärtat på bebisen gick ned då och då beroende på hur Lillemor låg.
barnmorskan märkte att barnet var ivrig att få komma ut, en liten pojke trodde hon, ack ack vad fel hon hade hehe.
vi förberedde oss att gå till förlossnings rummet, Lillemor fick en vad jag kallar det rullator :P
värkarna var nu mycket kraftiga och det var skrik och stön, vilket jag kan förstå, hört att det skall kännas som att skita ut en melon, "hur det har testat vet jag ej.".
lustgasen var ett måste och Lillemor var torsk på det för att slippa få ont, kanske lite väl torsk då jag märkte att hon himlade iväg med ögonen så jag fick knuffa lite på henne.
Tydligen hjälpte inte gasen tillräckligt så nu bjöds det på ryggmärgs spruta, märktes på Lillemor att den dövade ner lite av smärtorna, ärligt talat tyckerjag det var ganska hemskt att se sin tjej lida av denna extrema smärta hon utstod.
vi har pratat tidigare om att hon kanske skulle vara arg och skälla på oss som var med under förlossningen, men icke Lillemor var jätte duktig.
klockan blev tillslut 00:27 och vår dotter föddes, och fy FAN vilken söt unge, jag brukar inte tycka att många ungar är söta, de brukar likna bulldog valpar med rynkor och ihoptryckta små ansikten,
känslan var nu hur bra som helst och vi fick nu njuta av välgjora smörgåsar med varm chocklad och kaffe.

detta är min upplevelse.

1 kommentar:

  1. låter som en enrvös, lite äcklig å hemsk upplevelse..men efteråt är allt hemskt borta å allt är aldeles underbart! :P grattis igen // sandra

    SvaraRadera