lördag 12 maj 2012

Omtalat: 15 timmars lektid!

I våran lokal tidning, Borås tidning har folk spytt galla över hur hemska alla mammor är som lämnar sina barn på 15 timmars lektid när man ändå är hemma.

Jag kommer skriva dagis men vet att de heter förskola men här hemma kallar vi de dagis :P

Hur jag gör:
Svea fick börja ganska snart efter hennes 1 årsdag pga att jag började studera samt började jobba timmar. Men hon var knappt mer än 15 timmar per vecka.
Idag går Svea på dagis tisdag, onsdag och torsdag. Svea har gjort en fantastisk utveckling och lärt sig mycket på både ont och gott. Hon gillar dagis och åker mer än gärna dit när morfar kommer och hämtar henne.

Arvid är över ett, men han har fortfarande inte börjat på dagis, pga sommaruppehållet har jag tagit beslutet att han kommer börja i höst tillsammans med syrran. Så han kommer vara närmare 18 månader när han börjar och då kommer jag vara hemma med bebis på dagarna.

Varför gör jag då detta? 
Svea är ganska enkelt, hon gick innan och pratade om dagis och ville till dagis, Arvid springer in på dagis när vi hämtar Svea och skulle mer än gärna redan idag följa med morfar till dagis. Men för att slippa bakslag efter sommaren så får han vara hemma.
Alla som säger hur hemsk jag är eller inte så resonerar jag lite grann såhär:
¤ Är de schysstare att slänga in barnen 25-30 timmar hux flux när jag måste börja jobba sen?
Jag tror och hoppas att barnen kommer tycka de är helt okej den dagen jag börjar jobba för den dagen kommer med så småningom. Och då har barnen varit med om allt man gör på dagis, lekt, ätit och vilat. Samt fått vara hemifrån mamma och vet att hon kommer tillbaka. Arvid uppskattar den tiden också när han får ha mamma för sig själv och de är jag helt hundra på att bebis med kommer att tycka!


Tidningar - psykologer - forskning
Hela grejen med denna diskussionen har varit att föräldrar är lata, tror inte på sig kapacitet att ha hemma sina barn från dagis, att man tar upp platser från de som verkligen behöver, de kostar mycket pengar m.m.
Det har även kommit någon forskare/psykolog som säger att dagis innan 2 år är direkt skadligt.
De som skrivit mest insändare är farmor, pedagoger och lite andra mammor och så.
Tanken som slår mig då är att vi lever faktiskt inte i den tiden när jag var liten, när jag var liten var vi hemma tills skolan började, men då fanns de ALLTID barn hemma runtomkring grannar å så. Samt att de var inte lika trafikerade vägar, där folk kör fort och lika mycket våldsdåd.
Idag, börjar de flesta jobba när sina barn är lite över året ungefär, de finns ingen som har "tid" att umgås för att barnen ska få jämnåriga kompisar, och hur gör man då om de bor längre bort och som jag inte har någon bil?
Jag har flera vänner som är förskolpedagoger och de är hemma med sina små och lämnar sina stora på dagis, om de nu är så hemskt varför skulle de då läna sina barn där?
Det är vi som skapat denna matrialistiska värld och status världen. Men jag kan tänka mig börja jobba deltid för att ha råd med mina utlandsresor, lite mer pengar varje månad m.m.
För trotts att jag har barn ska väl inte vi behöva sluta leva som vuxna heller? Visst att barnen inte förstår innebörden riktigt men för mig är inte en resa att bara ligga och sola å dricka mig full. En semester för mig är att njuta av slipa tänka på mat, inköp, tvätt m.m. 1-2 veckor där jag kan ägna mig fullt åt barnen, leka och busa, då är de värt att jobba deltid för den belöningen! :)

Slutsats!
Jag säger inte att de varken är rätt eller fel att lämna barn på 15 timmars lektid på dagis MEN låt alla göra som dom vill! Det är inte bara negativt att låta barn gå på dagis likväl som att vara hemma. Men tänker man krasst har du samma tid att göra de aktiviteter som man gör på dagis?
Men som sagt jag kastar absolut inte skit på någon om de har sina barn hemma, men låt mig ha mina barn på dagis utan att få läsa överallt om hur hemskt dålig och lat mamma jag är.

3 kommentarer:

  1. äh. man märker väl vad som funkar bäst för sina barn. jag skiter fullständigt i vad andra tycker och kör mitt race (som har varit att ha barnen så lite på barnomsorg som möjligt) men båda började när dom var ca 1 och 3 månader.

    SvaraRadera
  2. Jag tänker så här jag, att det inte är 15 timmars lektid utan snarare 15 timmars pedagogisk tid där barnen får mycket som de inte kan få hemma hos mig. Vår äldsta är nu snart fem år förvisso, men skulle jag ha haft henne hemma hela tiden så hade hon inte fått någon pedagogik eller social träning egentligen före skolstart. Det vore ju tragiskt och väldigt svårt för henne att komma in i en barngrupp sedan. Dagis är jätteviktigt tycker jag. Vid ett tillfälle tänkte jag plocka dem ur dagisverksamheten, det var när vi insåg att syskon nummer tre var på väg och kostnaden för dagis var rätt hög (vi betalade då maxtaxa för två barn trots bara 15 h dagis). Men blev övertalade av personalen att ha kvar barnen för att de behöver det och det skulle bli svårt att få tillbaka platserna i samma verksamhet senare. Det är jag SÅ glad att de gjorde och det är självklart att lillasyster ska börja nu efter sommaren även om jag även då kommer att vara hemma med ett yngre syskon. Våra barn går två dagar i veckan och för det yngsta syskonet som är hemma är det väldigt värdefull tid tillsammans med föräldern, de yngsta blir lätt lite bortglömda då de andra kräver uppmärksamhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tänker samma sätt som dig. Jag har inte ens vissa grejer hemma som de gör på dagis... ^^
      Sen har man inte riktigt möjligheten att göra samma sak. Å hur lär sig barnen att vara med andra barn om de inte får vara där? Kompisar med mamma är ju en sak men att finna sin plats utan mamma stärker iallafall min dotter som stor trivs på dagis :)

      Radera