lördag 5 maj 2012

Omdiskuterat ämne: Egentid!

Ja, jag har inte förstått mig på en sak, dagens moderna samhälle ska man helst:
¤ Jobba heltid (för man ska ha råd med de senaste prylarna)
¤ Hinna vara på gymmet ett par pass i veckan
¤ Ha "egentid"
¤ Ta hand om alla sysslor som tvätt, städ, handling, matlagning m.m.
Idag diskuteras de mycket om egentid, egentid?! Vad är de för påhitt? Har man inte egentid när man får vara med sin älskade barn? Och sen är jag också medveten om att vissa situationer är inte lämpligt för barn. Som julhandling i Ullared (inte alltid lämpligt för mig heller).
Men varför skaffar man barn om man ska ut var och varannan helg? Man hämtar dom där, slänger in dom här och flänger runt som värsta yrhönorna och sen ska helst barnen ha 4-5 olika fritidsaktiviteter som fotboll, gymnastik m.m.
Har de blivit en status att ha mycket pengar, "tro" att man gör barnen en tjänst genom att flänga och stressa hela em? Vad är de för fel på att:
¤ Ta en picknick/utflykt med familjen
¤ En hemma grill kväll med gäster och musik
¤ Leka hemma med barnen
¤ Baka/laga mat ihop med barnen
 Jag vet att jag kommer irritera många men varför har man ett behov att lämna bort barnen? Klart man ska lämna bort de men i lagom dos, de har gått ett bra tag för Svea nu som hon inte velat sova borta alls men nu är de tvärtom... så de går i perioder, Arvid har sovit borta en natt. Men skulle aldrig lämna de bara för att, för jag ska sitta hemma och inget göra, för att jag behöver "egentid"? Nej ett överskattat ord som kunde försvinna enligt mig ;)

Jag vet inte hur ni andra har de men så här är min vardag:
Min EGENTID är när barnen har gått och lagt sig, här har vi ganska "hårda" rutiner så barnen lägger sig alltid sju med vissa undantag som storhelger å så. Det är ett par timmar på kvällen. Men under den tiden, har jag även mina hushållssysslor jag inte hunnit med under eftermiddagen, tvätt, disk, torka bord och plocka i ordning.
Jag älskar mina barn, jag vill vara med mina barn, se deras framsteg och se deras härliga skratt, ledsna tårar och mysiga kramar, skulle aldrig förlåta mig själv om jag missade detta!
Nej jag vet inte hur ni andra gör men klart man får göra som man själv vill eller så är de så att jag är för jävla tråkig och vill hellre sitta hemma en lugn kväll i stället för att sitta å gapa över en bar...
Nehe hockey på tv idag.. Ska bara hämta något gott å smaska på, japp de har jag gjort mig förtjänt av. Sen ska jag gå å lägga mig tidigt! Min lilla plutt var vaken 4 timmar inatt å de känns i kropp å ork!
Hej hopp i lingonskogen!

2 kommentarer:

  1. Håller med, varför skaffa barn om man ändå ska lämna bort dom hela tiden... Klart man behöver en paus ibland och pusta ut men verkligen inte var och varannan helg, har också alltid definierat kvällarna när barnen lagt sig som "egentid" (som för övrigt är ett lika töntigt ord som "styrkekram", jag kräks på båda) att man får sitta ner och bara vara en liten stund...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men precis.. :S visst är de knepigt! Barnen är på både gott och ont inte små hela livet så de gäller å ta vara på tiden! Å visst kan man behöva andas ut lite men de hinner jag oftast på min "egentid" på kvällarna ;) Kram!! :)

      Radera