onsdag 12 mars 2014

Att höra och att lyssna

Att höra på vad andra människor säger och tycker och att lyssna är två helt skilda saker. Att lyssna och ta in budskapet från en person är en helt annan än att höra och bilda sin egen uppfattning.
Detta med skrift är en sådan sak, jag kan skriva en sak här och menar den på ett sättt men du läser den och tolkar den på ett helt annat.  Men då kan man tycka att man vore så rak ryggad att man står för sin åsikt, vilket jag gör, och frågar mig hur tusan menar du med det här?

Ärligheten varar längst genom att man kan glädjas med och åt en person och sen kan man tycka vad man vill om deras beslut. Sen ska man vara medveten om att man kan bli ifrågasatt men de handlar inte om att vara elak utan det handlar om att man undrar hur just det beslut kom fram.

Sen finns det en fantasi värld som man fått ihop på något eget sätt, något som en person aldrig påstått eller sagt utan något som någon själv har hittat på och sen ger andra skulden. Vad vi ska kalla de vet jag inte som t.ex.
- att mina barn blir lyckliga av att resa
- att jag är fröken perfekt som gör allt rätt och vet bäst
- att alla som umgås med mig får enbart umgås med mig och ingen annan
- jag har tvingat mina barn att sluta med blöja tidigt för att vara båttre än andra mammor.
- det finns fler om någon vill veta så hör av dig.

Men något jag vet jag har sagt är att om någon frågar mig om tips på hur jag gör med mina barn så delar jag med mig min syn av det och sen sagt att man ska be om råd rrån olika håll sedan ta en nypa av alla godbitar och blanda så det passar just dig.

Men något jag vet är att jag är så innerligt trött på att alltid behöva kontrollera och titta igenom så jag inte trampar någon på tårna. Tänk om jag skulle kunna få skriva om mina barns utveckling utan att klassa s som att skryta om det eller provocera andra fär att deras jämnåriga inte kan. Varför ska de alltid jämföra och ge andra en käftsmäll? Mina barn kan vissa grejer men är sämre på andra, precis som vilket barn som helst.

Så nu hoppas jag framöver att jag får  skriva som jag vill och inte som andra förväntar sig,  ska väl inte behöva stänga ner en blogg pga att du inte tycker som jag.  Läs då inte alls istället.. ha en bradag o solen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar