lördag 2 juni 2012

Förlossningsberättelse - Freja

Som ni läst hade jag förvärkar från söndagen den 13maj. Det var "klockbara" värkar i flera timmar sen när jag gick å la mig försvann de eftersom jag uppenbarligen kunde somna ;) Måndag till tisdagsnatten den 22 maj så börjar Svea spy kl 12-1 på natten, fyra gånger bytte vi olika delar i sängen och slängde ut madrasser och dylikt, blev inte många minuters sömn ;) första tvätten hängde jag ut i fågelkvitter kvart över fyra ;)
Sen gick jag och la mig, sov till sju, Arvid hade ju inte vart vaken så upp och hoppa å ge han och oss mat. Svea åt inget men drack lite vatten, sen kräktes hon hela den dagen.. Mamma kom hit, ringde faktiskt pappa för de var nere på 5 min emellan förvärkarna emellanåt men gjorde inte ont men ja, sen mamma var här typ hela dagen. Vi var ute och stackars Svea blev inte bättre :( Arvid var full av liv! :)
Sen kom eftermiddagen, mamma ringde och sa att hon drog till ullared, ja gör de, jag känner inte så allvarligt ännu.. sen började klockan ticka mot läggdags, och nu började de kännas som "på riktigt". Skulle försöka organisera ut ett friskt och ett sjukt barn. Arvid fick på sig pyjamas och iväg till pappa å Maria i vagnen, de fick även hunden med sig. Svea fick följa med oss i bilen och åka till Svenljunga för att möta upp mamma... Så in med allt i bilen å iväg, hinner till tranemo då spyr Svea igen men hon blir jätte glad när vi kommer fram och Cecilia och Linnea var där <3 Sen vidare in till Borås. Kändes inte alls bra att lämna iväg en sjuk och nedtagen liten Svea :( Men väl inne strax innan åtta.. fick vi sitta i första rummet, de hade fullt upp på förlossningen. Fick vänta i 30 min innan någon ens kom, sen fick vi sitta med ctg i mer än 30 min,öppen 5 cm, när klockan blev närmare 21.25 så ringde jag på klockan för nu behövde jag min bästa kompis, lustgasen!
Vi fick komma in på rummet med dessa sug grejerna på magen men hjärtljuden hoppade och inget var som de skulle ;) Så BM kom in igen och tog hål på hinnorna för att sätta en sån på huvudet.. Å vilka flaschbacks man får! Helt enormt det var precis som att ligga där och föda Arvid igen ;)
Sen innan hade Jimmy sagt att han ville testa mer lustgas nästa gång, åh visst! ;) Så han tar ett par rejäla andetag.... sen lutar han sig tillbaka.... och säger helt allvarligt:
- Älskling, man blir ju hög på det här!
Jag höll på att avlida av skratt, men han menade på att sitta där hög tillsammans med mig som är emot alla mina åsikter ;) Men under en förlossning tar jag mer än gärna lustgas, gud nåde den som tar bort den! ;)
Åh eftersom de var fullt så hade de ETT rum över.. å varken dusch eller bad.. besvikelsen var enorm ;) Någon strax efter 22 så ringde jag på klockan för jag var tvungen att få något som kunde hjälpa mig mer... Ja sa hon då ska jag se hur mycket öppen du är.... hon tar på sig handskar och grejar lite och ska duka upp något bord, Jimmy förösker få mig att släppa lustgasen när jag helt plötsligt ropar att nu kommer bebisen!!! Undersköterskan hann precis innanför dörren, sen kom bebisen!
 Åh det var värst vad lilla bus hade bråttom! Sådan befrielse när de var klart ;) haha.
Allt såg bra ut och Jimmy fick klippa navelsträngen, dessvärre har dessa inte kommit med på kameran :( Men inget man kan göra något åt...
 Som ni ser har jag fortfarande mitt egna linne på mig så hann aldrig få på mig den tjusiga skjortan innan efteråt ;) BM och USK sa att mina kropp är gjord för att få barn ;) Fick en liten liten reva men de ska läka sig själv så behövde inte sys. Skönt!
Helt slut var jag kan jag säga, först inte sova natten innan och nu var tvungna att vara kvar på förlossningen till strax efter 2.... :S Vi blev "utkörda" direkt från förlossningsrummet, till ett lite mindre rum, både jag och Jimmy satt å halvsov mer eller mindre hela tiden.. ;) Tills vi fick de goa mackorna!
Lyckan var enorm när det var en liten tös, jag har ställt in mig på en kille men ville mer än gärna få en tös, och namnet Freja, ville jag ha sedan länge! :) Tycker det är super fint! Det bestämdes faktiskt så fort hon var född, Jimmy gillade de med!
Jag har aldrig tidigare mått så bra och så fort efteråt, inte jobbigt att kissa eller något, inte svårt å sitta, allt bara helt okej! Avslag har nästintill försvunnit och de åtta kilona jag gick upp är borta, + två till! Min kropp vill väl att jag ska känna att mer barn vore okej ;)
Ska vi ha fler barn? Inte en aning, inte just nu, den som har tagit hårdast med lillasyster är Arvid. Men han har även två tänder på g så de kan spela in med. Svea är stolt och vill vara en liten mamma ;) Nu är de viktnedgång och njuta av livet som trebarns mamma som gäller något år framöver sen får vi se vad tiden utvisar! Har varit gravid i 4 år nu så ska bli skönt å vara icke gravid och låta kroppen återhämta sig och bli sisådär 10-15 kg lättare! Hejja hejja ;) Här kommer bilder på våran lilla hårtuss Freja!

4 kommentarer:

  1. Åh vad härligt att läsa! Blir helt rörd :)
    Det är den största känslan av alla att få bli förälder!
    Vad fin hon är, och härligt att alla kilon försvann direkt! Jag är inte av med alla än *haha*

    SvaraRadera
    Svar
    1. hehe ne de där 10-15 som är kvar, är sedan Sveas graviditet ;)

      Radera
  2. Härligt att läsa....kan gärna tänka mig att göra det om och om igen för det är världens mest häftiga och mäktiga man kan uppleva. Skönt att det gick smidigt och bra för er och Freja passar perfekt på er nya ögonsten;)

    SvaraRadera
  3. ÅÅ alltid lika härligt att läsa dessa berättelser. Hoppas ni andra slapp kräksjukan också med en nyfödd!

    SvaraRadera