fredag 25 april 2014

detta visste du inte om Arlas märkning

Ja jag slog på kanal 1 igår, debatt programmet.
Du kan hitta de här på svt play: <<< Tryck här >>>
 
Där kommer de in en diskussion angående Arlas märkning. Jag gillar att köpa arla produkter just för de är svenskt och att man stödjer de svenska bönderna.
Men vad fel jag hade!
 
 
Denna kossan känner väl alla igen? Och den är garanterad svensk.
 
Men sen kommer den kluriga delen.
 
Den här produkten är inte säker att den är svensk, denna finns bl.a. på Bregott smöret och läser man den allra sista texten så står de i stil med: tar den svenska grädden slut så används finsk och dansk mjölk.
Kan hända att de är jag som ligger efter och ointesserad... men de hade jag inte en susning om...
Kolla gärna på debatten den var lite spännande att följa faktiskt! 

4 kommentarer:

  1. Vi använder Bregott tack vare att det inte är någon skit i det smöret. Sen spelar det ingen roll i det läget om grädden är dansk eller finsk. :) det är inga tillsatser i smöret och det är det viktigaste. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp såg den infon med. Det som är den stora skillnaden på svensk och utländsk är djurhållningen samt vad de är för foder de får. För som sagt lagen ser inte lika ut i vårt land å utlandet. Så nja stoppar de dansk och finsk grädde i de jag trodde var svenskt så tycker jag det är fel... jag vill ha kvar en levande landsbygd. Därför stödjer jag svensk mat...

      Radera
    2. Vi köper svensk mat så långt det går. Men vi försöker oxå hålla oss till så ren mat som möjligt. Och om man måste välja mellan finsk/dansk grädde och en jäkla massa tillsatser och e ämnen väljer jag nog faktiskt den dansk/finska grädden. Visst sen kan man inte veta foder/medicinering/osv med deras djur. Å andra sidan så bör det vara arlagårdar de tar mjölken från å då borde de även ha samma regler för all arlas djurhållning. Men kan hålla med om att man ska gynna våra svenska bönder. Vi köper tex vårat kött från en gård. Där vet vi vad djuret fått för mat och hur de har levt.

      Radera
  2. Eftersom ja va nyfiken av mej va ja tvungen att kolla upp. Så här skriver Bregott på sin hemsida om varför finsk eller dansk grädde används.

    Innehåller Bregott svensk grädde?
    Bregott ekologisk innehåller bara svensk grädde. Däremot innehåller Bregott normalsaltat, Bregott extrasaltat, Bregott mellan, Bregott mindre och Bregott med havssalt inte alltid bara svensk grädde. Det beror på att det ibland är brist på svensk grädde. Bristen på grädde uppstår i och med att allt fler väljer att äta och dricka fetare mejeriprodukter samtidigt som Sveriges mjölkproduktion fortsätter att minska. Vid brist på grädde måste vi ibland komplettera med färsk grädde från våra grannländer Finland och Danmark. Bristen är som störst på hösten för att efterfrågan på allt fetare grädde och smör är som högst då, samtidigt som korna naturligt mjölkar mindre på hösten.

    SvaraRadera