måndag 5 november 2012

Barn föds inte elaka!

Det är något som ligger mig varmt om hjärtat och så sprang jag på en sida där Dilba skriver om en sak som alla föräldrar borde bry sig om, utsatt eller utsättaren. Jag pratar givetvis om mobbning.

Mobbning är något som är fruktansvärt att bli utsatt för, men jag tror att både den som mobbar och den som blir mobbad egentligen mår lika dåligt och det finns mer grunder till beteendet under ytan.  Tyvärr är barnen om möjligt än mer utsatta idag på grund av flitigt användandet av internet.
Handen på hjärtat har du koll på hur ditt barn mår innerst inne? Vad ditt barn är ute och kollar på, skriver och hur barnet känner? Trivs ditt barn i skolan?
Jag ska verkligen försöka och göra att min relation till mina barn blir öppen, att vi kan prata om allt, att vi finns för varandra, att jag visar för barnen att jag finns där och stöttar.
Och ja de är väldigt lätt att sitta och säga med tre barn varav de äldsta är tre år, men jag hoppas innerligt att jag lyckas!
Alla vet att barn inte föds elaka det är vi vuxna och barn runt omkring barnen som formar de, men givetvis testas de vad som är okej eller inte. Jag försöker tänka mig för vad jag säger framför barnen, jag älskar inte alla, men jag respekterar åsikter, även om vi inte tycker lika. Den åsikten hoppas jag smittar av sig på barnen.
Jag skulle kunna tycka de var bra med skoluniform, för då behöver man inte ha klädproblem varje morgon, för alla familjer har inte samma möjlighet att köpa nya moderiktiga kläder hela tiden.
Det finns en grupp på facebook som heter Stand Up For TheSilence, finns även en gripande film om du klickar här
Ingen kan göra allt själv, men att göra barn medvetna och prata om mobbning och försöka ha en bra relation för att motverka/åtgärda ett problem som har gjort att tusentals små barn tagit sitt liv, tillsammans är vi starka men börja med dig själv för de är vi som är deras inspirationen och förebilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar