fredag 21 september 2012

Tråkmorsa vs Festmorsa

Ja, under alla år som gravid så har man nästan aldrig blivit medbjuden på fest, tyvärr är min sambo med i detta. Men jag kan säga att jag är stolt över att vara en trebarns mamma som är urtråkig som inte gör åt varenda krona jag äger på alkohol utan har råd att göra saker med mina barn och familj.
Jag blir bara så trött på kommentarer från folk som inte har barn/väntar barn eller har stora barn:
- Fan va tråkiga ni är
- Lämna iväg ungarna de spelar la ingen roll
- "jag har då fan inte tänkt bli en tråkig morsa som bara sitter hemma"
m.m.
Både jag och Jimmy uppskattar att man sitter hemma istället och äter en god middag och kan sitta och tjata i lugn och ro.
Vi har tre barn, under tre år, ALLA tre går och lägger sig klockan sju varje kväll var och en i sin säng. Vi hälsar på folk på dagtid. Hade vi haft de här nu om vi hade varit och ränt runt hos folk sena kvällar?

Har gjort en liten rolig spallt där jag jämför som jag ser på de ;)

Tråkmorsa
+ Orkar gå upp med barnen på morgonen
+ Är med barnen och pririterar pengar till dom
+ Pengar över till familjen
+ Utnyttjar inte barnvakt utan nyttjar när barnen vill och när de krävs
+ hushållssysslorna släpar inte efter
- Blir sällan bjuden på fest och blir man de som handlar de om ett par timmars varsel, och oftast bara om de faller bort gäster som redan ar bjudna
- Tappar umgängeskrets för att man inte vill va full varje helg
- Får titeln: Tråkig jävla morsa
Festmorsa
+ Ofta festinbjudningar
+ Stor umgängeskrets
+ Man kommer hemifrån och får bara vara en stund
+ passar bättre in
- antar att man inte orkar ta barnen dagen efter direkt heller
- klädkostnader
- lämnar ofta iväg barnen
- Stora kostnader till alkohol, inträde, skjuts m.m.
-hushållssysslorna reder sig inte själva

Men jag kan säga såhär, de finns säkert massor av mer plus och minus MEN jag har varit hemma och uppfostrat mina barn, jag har varit med de när de har skrattat, busat, gråtit, spytt och vart febriga och hostiga. Jag har tagit hand om de och huset. Om man jämför med att springa på krogen eller supa sig full och ligga hela helgen så ne, jag tar hellre en lugn hemmakväll med god mat och tar hand om mina barn.
Men någon gång ibland kan ju gå bra, som nu i oktober åker jag på event för fabmama, och sen i november ladies night.(inga suparevent utan upplevelser event)
Med detta hoppas jag att ordet tråkmorsa går i graven, bara för att man väljer att vara hemma och ta hand om mina barn, är jag inte tråkmorsa.
Det finns inget generaliserat rätt och fel att man ska göra si eller så, men detta känns bäst för mig, barnen sover borta när de vill eller när de krävs.
Så duger de inte att jag gör såhär så sluta läs min blogg och ta bort mig från fb, för ja, jag ser vad andra skriver med.
nu har gnällt färdigt nu ska jag umgås med mina tre härliga barn som är det bästa i livet. Trist väder idag igen bara.. hade ju behövt vinter fixa trädgården de sista :/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar