fredag 24 augusti 2012

Jag vann en dag på VTI med BeSafe!

Ja, jag hade turen att bli vinnare i BeSafe´s tävling. Vinsten var att få vara med och titta på krocktest som genomfördes med stolarna, en framåtvänd och en bakåtvänd.
Foto: Framme!! 
Vi började dagen med att åka hemifrån vid ca 6.15, en behaglig bilresa som tog 2 timmar och 15 min ungefär. När vi kom fram fick vi gå till provbanan för att få fralla och dricka.Och VI består av mig, Freja och Jeanette. :) Sen började testet med en framåtvänd stol.

Det är skrämmande vad denna stackars docka blir utsatt för! Vikten på dockan motsvarar ca 13 kg när vi var där, denna filmen hitta jag på youtube. Kurvan vi fick se vad som är godkänd påfrestning för nacken så var den mycket HÖGRE än "okej" gränsen. Sen fick vi se på en bakåtvänd stol
Sen var de lite genomgång på hur VIKTIGT de är att vi färdar våra små barn bakåtvänt så länge de går. Svea kommer inte få byta innan hon fyller 4 år. Och ställer man inte frågan som Tommy sa, så får du aldrig några funderingar från barnet att de inte skulle vara okej att sitta bakåt med lite vikta ben. Kolla hur dina barn sitter hemma. De sitter sällan med helt spikraka ben. Tommy som utförde testen var riktigt intressant att lyssna på och det märktes att han var total "nörd" som han kallade de. Härligt jobb hade han så skulle han behöva mer arbetskraft så finns jag här ;) hehe Han fick även frågan hur hårt man ska dra bältena i stolen, då svara han: Helst så barnet nästan slutar andas ;) sen kan du lossa lite, så dra åt ordentligt när ni sätter i era barn i stolarna!
Sen var de lunch, Tommy satte sig och prata med oss en stund :) Trevligt, sen fick vi gå igenom BeSafe´s produkter för de som var där var återförsäljare av deras produkter. Och jag kan säga att jag är riktigt nöjd med att vi valt BeSafe till våra barn. Och i vinsten, så skulle de ingå hotell med kost och logi. Men som (synd) eller (tur) var fanns de inga lediga hotell på grund av någon mässa eller vad de var. Så jag blev kompenserad med de här: 
Tusen tack BeSafe, Nu står stolen med plast på och väntar ca 2-3 månader till Freja kan sitta ordentligt, sen sitter hon precis lika fint som sina syskon om inte ännu bättre, detta är nämligen en isofix! :) Det jag och Jeanette har fått se borde alla få se, det är så nyttigt, jag hoppas ni kollar på filmerna jag la upp så ser ni skillnaden själva på vad som händer med våra barn om de krockar framåtvända, och då är detta i en hastighet av 50km/h! Dessa filmer bör ingå på bvc föräldrautbildning! Det är viktigt och de räddar liv att sitta baklänges. Tusen tack till BeSafe för att vi fick vara med och att Freja får äran att även hon sitta i en säker stol från er!

1 kommentar: